Utgiven | 2017 |
---|---|
ISBN | 9789113075624 |
Sidor | 229 |
Orginaltitel | Shokugyou to shite no shousetsuka |
Översättare | Yukiko och Eiko Duke |
I sin senaste bok hävdar den ständigt nobelpristippade författaren Haruki Murakami att de flesta av oss kan skriva en hyfsat begåvad roman. Eller kanske till och med två. Det svåra är att fortsätta karriären som författare och skriva den ena romanen efter den andra. För att lyckas med detta krävs en seg uthållighet som inte behöver ha ett dugg med begåvning att göra.
Det var ett tag sedan jag läste något av Murakami men redan efter några sidor i Författare till yrket känner jag igen hans röst. De elva texterna om författarskap och skrivande är personliga, eftertänksamma, välformulerade och kryddade med Murakamis karaktäristiska liknelser. Som här, när han jämför en roman som författaren ägnat mycket tid åt, som fått mogna fram, med det varma vattnet i en het källa.
Om man badar i en varm källa, spelar det ingen roll om temperaturen inte är så hög: värmen tränger in i kroppens inre ändå. När du går upp ur källan bär du med dig värmen i kroppen. Men badar du hemma går värmen inte in i kroppen på samma vis: du blir kall så fort du stiger upp ur badet.
Det är en fin liknelse. Visst kan en läsning dröja sig kvar i kroppen. Men att det också måste ta lång tid att skriva en bra roman är kanske en mer öppen fråga. Anthony Burgess skrev exempelvis A Clockwork Orange på bara tre veckor. För Haruki Murakami är dock skrivandet ett hantverk som måste få ta tid och som han ägnat de senaste 35 åren till att fördjupa och förfina.
I Författare till yrket beskriver Murakami det arbetssätt och de principer som han efter noggrann utvärdering kommit fram till fungerar i hans författarvardag. Här kommer några exempel som jag på egen hand formulerat som råd till den aspirerande romanförfattaren:
1. Läs mycket och varierat. Lär dig känna igen en bra roman. Läsningen kommer först. Skrivandet kan komma senare.
2. Skriv bara när du har lust att göra det. Inte annars. Men när du väl bestämt dig, skriv koncentrerat varje dag. Hämta kraft i citatet av Karen Blixen: ”Jag skriver lite varje dag – utan förhoppningar, utan förtvivlan.”
3. Bli en iakttagare och studera din omgivning noggrant men anteckna inte. Det som är tillräckligt bra kommer att stanna kvar i minnet. Se ditt minne som ett skåp med många olika lådor där du förvarar råmaterialet till dina romaner. Samla skåpet fullt av intressanta händelser, människor och detaljer som du tar fram när du vill börja skriva.
4. Oroa dig inte så mycket över hur berättelsen hänger ihop till en början. Skriv fragment som du sedan pusslar ihop efter hand.
5. Ägna dig enbart åt din roman medan du skriver den. Späd inte ut dig genom att skriva en massa andra texter.
6. Skaffa dig en eller två läsare som du litar på och ta hjälp av dem när det är dags att börja bearbeta din text. Ta deras kritik på allvar, glöm inte att en text alltid kan bli bättre, men gör eventuella förändringar utifrån vad du själv tycker.
7. Hitta en livsstil som stödjer ditt författarskap. Det räcker inte att ha en vilja av stål. Kropp och själ måste vara i balans om du ska orka skriva flera timmar per dag, år efter år.
Texterna i Författare till yrket är ojämna. Det blir kanske lite gnälligt i ”Om litterära priser” och lite skrytsamt i ”Ut i världen – mot nya djärva mål”. Men om du bär på författardrömmar och letar efter inspirerande anekdoter om författarlivets vedermödor och glädjeämnen, så kommer du att hitta det du söker. Tankarna om skrivande och litteratur är givande även för den som nöjer sig med att läsa romaner. Och för vem som helst som föresatt sig att genomföra ett kreativt projekt är Murakami ett lysande exempel på att det faktiskt går att skapa magi genom att kombinera en metodisk arbetsprocess med fantasins trollspö.
Publicerad: 2018-01-17 00:00 / Uppdaterad: 2018-01-16 17:09
Inga kommentarer ännu
Kommentera