Recension

: Lagt kort
Lagt kort Joan Didion
2005
Atlas
9/10

Inspirerande är en underdrift

Utgiven 2005
ISBN 917389186X
Sidor 213
Orginaltitel Play It As It Lays
Översättare Lars Gustav Hellström
Först utgiven 1970

Om författaren

Joan Didion föddes 1934 och växte upp i Sacramento, Kalifornien. Hon är till yrket författare, journalist, dramatiker och essäist, numera bosatt i New York. Översatt till svenska finns bland annat romanerna Lagt kort (1971) och Bönbok för en vän (1978), liksom Ett år av magiskt tänkande (2006), Kalifornien: min historia (2006) och Att lära sig själv att leva (2008).

Sök efter boken

Att Lagt kort har haft stor betydelse förstår man redan efter bara några minuters research på nätet. Ekot från bokdiskarna, när den damp ned 1970, tar också förlaget Atlas fasta på när den i november gavs ut i nytryck på pocket (utan att nyöversättas): Joyce Carol Oates och Bret Easton Ellis får uttrycka sin beundran för sin idol i omslaget och det finns recensionsutklipp från The New York Times, The Independent och Book World. Här behövs inte VeckoRevyn, Bärgslagsbladet eller dagensbok.com (!) för att vi ska förstå. Joan Didion är stor och hennes andra roman är en modern klassiker. I Sverige är hon dessutom aktuell med två nyöversättningar, i vår Kalifornien – min historia och senare i höst A Year of Magical Thinking.

I samma andetag som Didion nämns får man oftast höra att hon tillsammans med Hunter S. Thompson och Tom Wolfe låg bakom New journalism-fenomenet och att hennes prosa är hårt inspirerad av Ernest Hemingway. Ett sätt att läsa Lagt kort är som en kommentar till Hemingways novell ”Berg som vita elefanter”. Bara med den skillnaden att här är självföraktet, djävulska menssmärtor och oönskade graviditeter uttalade, men fortfarande lika svåra att tala om.

Den kan också läsas som ett tidens tecken på det glamourösa 60-talets estetik. Tänk dig att barfota köra en Corvette, ligga hela dagarna på motorvägen i ett soligt Kalifornien, på väg mot ingenting, vägskyltar som säger Las Vegas, Nevada och Majove Desert, solglasögon, cigaretter och hårdkokta ägg i sätet bredvid. Det gör romanens huvudperson Maria Wyeth. Hon är dessutom en overkligt snygg modell och skådespelare och gift med en lovande Hollywoodregissör. Det är hur hon ser ut som räknas. Hon är en av dem som bär upp en hel industri med sin skönhet. Kort och gott en tjej med alla essen på hand (som hennes far skrev till henne en gång).

Men tror man på det biter man sig som sagt i tungan. Hon gör helst ingenting, vågar inte titta i backspegeln, eller ens tänka. Vad skulle det tjäna till? Hon är luft. Bara nuet existerar. Hennes sista kort som hon hade på hand, dottern, blåste bort på vägen och nu är hon synad av en hänsynslös verklighet.

Maria Wyeths öde är grymt. Det är bara mellan raderna man kan nå henne. Däri liggen skönheten i Didions sätt att skriva. Boken består av 84 korta stycken (min favorit är nr 42) och har en bruten kronologi. Den drivande stilfiguren är underdriften.

Och visst känns det att den här boken har blivit skriven många gånger efter 1970. Förutom Bret Easton Ellis tänker jag spontant på JT LeRoy, Alicia Erian, Francoise Sagan och Irina Denezjkina; och här hemma Kristina Sandberg, Per Hagman och … … … ekot från Lagt kort dröjer sig kvar när man väl har börjat lyssna till den litterära samtidens teman och motiv.

David Enemar

Publicerad: 2006-01-12 00:00 / Uppdaterad: 2011-02-11 19:28

Kategori: Dagens bok, Recension | Recension: #1880

Inga kommentarer ännu

Kommentera eller pinga (trackback).

Du kan använda: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

168 timmar

Annonser

AdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAd

Vill du vara med?