Simson tycker inte om beröring.
Simson får raseriutbrott om någon närmar sig hans hår.
Mamman och pappan som varit barnlösa i många år välkomnar en efterlängtad son. Något skiljer honom från andra barn. De förser honom med råd och ger exempel på vad som INTE går för sig så att han lär sig konsten att inte bli bortstött. Bergsfolken som familjen är en del av måste i sin tur anpassa sig efter de mäktigare grannfolken på slätten.
Vad Simson går igenom kan ingen ana. Kroppen bär på en oerhörd styrka och han blir snabbt en myt bland människorna. De otroliga händelserna blir grund till historier och skapar bilden av ett monster. Vad annars betyder händelsen när han med sina bara händer slet benen av en killing?
Berättelser, när de sprids från en mun via en annan till ett pergament eller en krukmålning, tenderar att förvanska och förvrida och framställa saker som värre än de var.
Simson har en egen plats i Bibeln och hans liv har tolkats i imponerande målningar som finns utställda på världens konstmuséer. Det är lätt att förstå. De händelser som inträffar när Simson inte kan kontrollera sin styrka eller hitta sin plats i samhället är fulla av dramatik. Han är ett hot och måste tämjas. De flesta målningar visar hur han ligger med huvudet i knäet på Delilah, andra visar honom som kroppsarbetare i olivpressmaskinen, eller hur han med sina armar trycker ut tempelpelarna. De faller ihop i bitar och i templets fall krossas flera tusen människor till döds.
Skrivaren i romanen heter Een Zaqan och han är intresserad av att göra efterforskningar bortom de myter som florerar i Gaza med dess omgivande bygder. Han har mött Simson själv och fått uppleva det kaos som uppstår när hans okontrollerade känsloutbrott går ut över människorna. Men han har också fångat Simsons rådvilla blick och utläser i den en kamp om att vilja finna frid.
Lina Sjöberg har gett röst åt de olika aktörerna med stor lyhördhet. Skrivarens formella stil är byråkratens, den statliga tjänsteanden som skriver historia ur härskarens, vinnarens perspektiv. Mammans sorg är full av moderskärlek och minnen av sonen hon ska begrava. Zona, den prostituerade kvinnan, är raka motsatsen till mamman och berättar utan kontakt med de egna känslorna. Affärskvinnan Delilah är en förhandlare som är van att hämta hem det mest lukrativa kontraktet – hon är överlägset bäst och de manliga affärsidkarna hukar. Simsons textpartier innehåller formuleringar som visar hans svårigheter med att sortera information och människors sätt att vara. Sjöberg laddar hans ord med sluten energi. Efter raseriets svärta följer ruelse med ångestladdad och dov framtoning.
Om skrivaren varit en nutidens skildrare, skulle personerna fått tala framför kameralinsen eller inspelningsmikrofonen. Tempot i romanen påminner lite om lågmälda dokumentärer av filmaren Tom Alandh, där människor får uttrycka mångbottnade tankar i vardagens kök med en disktrave skymtandes i bakgrunden.
Simson utspelar sig i ett samhälle för många tusen år sedan men många teman är tidlösa: föräldrars kärlek till sina barn, djupa rädslor och vilsenheten i att förstå den egna platsen i gruppen. Det är också en berättelse om gränsöverskridande handlingar och samhällets behov att kuva den starke. Om du läser den, väntar oväntade perspektiv som berikar bilden av den mytomspunne Simson och Delilah.
Publicerad: 2018-02-13 00:00 / Uppdaterad: 2018-02-12 15:08
Inga kommentarer ännu
Kommentera