Recension

: De röda skorna - den tidiga Margaret Atwood
De röda skorna - den tidiga Margaret Atwood Rosemary Sullivan
2000
Prisma
6/10

Präktig biografi

Utgiven 2000
ISBN 9151836335
Orginaltitel The Red Shoes: Margaret Atwood starting out
Översättare Ulla Danielsson
Först utgiven 1998

Om författaren

Rosemary Sullivan är född i Monteral, Kanada. Hon undervisar i engelska vid universitetet i Toronto. Förutom biografin över Margaret Atwood har hon gett ut ett antal prisbelönade biografier och några diktsamlingar.

Sök efter boken

Rosemary Sullivans biografi över en av Canadas främsta författarinnor är intressant. Det är en mycket ambitiös bok och Sullivans research får väl godkänt. Hon har späckat sidorna med detaljer, namn, städer och årtal. Ibland så det nästan blir för mycket av det goda. För att kunna vända blad efter blad utan att låta höra ljudliga suckar krävs dock ett genuint Margaret Atwood-intresse, något man troligen besitter genom att ha läst flera av hennes romaner eller genom att älska hennes diktsamlingar.

Som barn såg Margaret Atwood en film som heter De röda skorna, vilken handlar om en kvinna som tvingas kasta sig framför ett tåg, då hon vill det omöjliga: att ha både en karriär som konstnär och en familj. Så kom Atwood i många år att tro att det förhöll sig, vilket det kanske också gjorde. Att kombinera författarskap med man och barn var vanligtvis inget man ostraffat gav sig in på kring 1960. Boken visar på Atwoods envetna och aldrig upphörande kamp mot samhällets vedertagna roller.

Margaret Atwood föddes i Canada 1939. Boken beskriver hennes uppväxt och skrivande som ung, samt hur hennes professionella författarskap tar sin början. Vi får följa Atwood genom fyra decennier, fram till slutet av 70-talet. Sullivan berättar inte bara om Margaret, utan ger även kontinuerligt och invävt i texten en historisk återblick i hur det politiska och kulturella klimatet såg ut i Canada under 50-, 60- och 70-talet. Det är bra, då det ger bakgrunden till och förståelse för Atwoods avsikter med mycket av sitt skrivande. Det är intressant att se hur den lilla kulturklick som fanns då kämpade för att kanadensisk litteratur och övrig konst skulle accepteras av kanadensarna själva, som led av lillebrorskomplex till USA och inte trodde särskilt mycket om sitt eget land. Ett exempel är att inte en enda inhemsk roman fanns med på litteraturlistan i engelska på universitetet där Margaret studerade.

Det hände mycket inom litteraturen i Canada på några decennier. Små bokförlag för inhemsk litteratur startades, tidskrifter började ges ut och författarförbundet grundades, för att nämna en del. I allt detta fanns Margaret inblandad, tillsammans med sin författande make Graeme Gibson. Margaret Atwood framstår som en mycket beslutsam och intelligent kvinna, som alltid gör det hon verkligen vill. Vass i repliken är hon också, vilket visar sig i de otaliga intervjuer Sullivan citerar.

Det härliga med historien är att Margaret faktiskt lyckats. Hon är en ung författarinna under de decennier då det hände som mest och hon var med om att förändra mycket. Enligt Sullivan är Atwood den kvinnliga kanadensiska författare som betytt mest för den kanadensiska litteraturen, vilken tidigare knappt haft några förebilder.

I en biografi blir det oundvikligen personen biografin behandlar som står i centrum, och den här boken är inget undantag. Visst skriver Rosemary Sullivan intressant, men om det stilistiska i texten finns inte så mycket att säga. Det är svårt att se om hennes eget författarskap lyser igenom. Boken är väl disponerad med fyndiga och bra rubriker till kapitlen, men texten är ganska konkret och utan utsvävningar, vilket kännetecknar en biografi. Dock kan de goda intentionerna ibland bli för goda och fakta övergår till nästan skryt.

Rosemary Sullivan är själv kanadensisk författare och undervisar i engelska vid universitetet i Toronto, och kan därmed skänka boken ytterligare en dimension: hon vet vad det innebär att vara kvinna och författare i Canada, ett land som lider brist på erkänd inhemsk kultur, och som ständigt identifierar sig med ”big brother”, USA.

Slutligen kan jag upprepa vad jag sade i början, boken är en guldgruva för den som läst Atwoods romaner eller diktsamlingar, och vill veta mer om författarinnan. Att göra tvärtom, är ett alternativ som visst lockar fram lusten att läsa någon av hennes romaner. Det är dock en trög väg att gå, eftersom det ständigt hänvisas till hennes böcker och dikter, och känner man inte till dem sedan innan, så missar man en stor del av behållningen. Boken bör ses som en hyllning till Margaret Atwood från en av hennes beundrare, och kan man inte instämma i hyllningskören kan man lika gärna låta boken ligga.

Textutdrag (Visa/göm)

Johanna Look

Publicerad: 2000-10-23 00:00 / Uppdaterad: 2011-04-01 09:54

Kategori: Dagens bok, Recension | Recension: #3

Inga kommentarer ännu

Kommentera eller pinga (trackback).

Du kan använda: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

168 timmar

Annonser

AdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAd

Vill du vara med?