Utgiven | 2012 |
---|---|
ISBN | 9783865215369 |
Sidor | 192 |
Ständigt denne Petersen (för att göra en travestering av en Ture Sventonsk tanke). För någon månad sedan kom SoHo och nu kommer City Diary del ett, två och tre. Och i sommar fotograferar han färdigt sin Rom-bok. Och vi talar nu om en man som bara har några år till sjuttioårsdagen. De flesta av hans böcker ges ut av utländska förlag: tyska, engelska, franska och italienska. I Sverige är denna fotografiska kändis relativt okänd utanför den fotointresserade klicken.
Den här trilogin innehåller en del bilder vi sett förr. Jag gissar mig till att en bild kommer från det Mallorcareportage som Petersen och Kenneth Gustavsson publicerade i tidningen Foto 1971. De flesta bilderna är dock fotograferade de senaste fem åren. Det har varit år då han som inbjuden ”artist in recidence” har gett sin personliga syn på en rad städer och framförallt dess befolkning.
Så här ser han själv på sina bilder:
Jag är en sorts dagboksfotograf. Jag försöker att inte ta bilder som jag ser dem, men som jag känner dem. Jag är intresserad av ofullkomlighet.
Och det är så man läser böckerna. Inte som berättelser om livet i Tokyo, Sète, Rom, Paris eller Värmland. Utan om eufori, desperation, kåthet och det något slitna uttrycket hur det är att vara människa. Även om många av bilderna återfinns i Petersens tidigare böcker, så får de här en ny laddning genom att de förekommer i andra konstellationer. Redaktören och formgivaren Greger Ulf Nilsson har en avgörande roll i det arbetet.
Porträtt på män och kvinnor dominerar de tre häftena, men fotografen lyckas också göra intressanta bilder av så triviala saker som korrugerade kabelskyddsrör eller bakelser.
Några tits-and-ass bilder med huvudlösa kvinnor går som en slags tråd genom böckerna. Petersens syn på kvinnan växlar. Ibland framstår han som buspojken som kikar in genom kvisthålet i badhyttens omklädningsrum och förundrad får syn på den onanerande kvinnan. Ibland skildrar han starka självmedvetna kvinnor som förstrött gnager på ett köttben eller räcker ut tungan mot fotografen och betraktaren.
Petersens ateljé är gatorna och barerna men också de hem han bjuds in till av de människor han möter. Han porträtt har en slags självklar enkelhet. Vi ser människor som är oförställda och öppna till sinnes.
De tre böckerna är sadelhäftade och har en textiltejp i ryggen. Det matta papperet ger ett djup i svärtan som överensträmmer med bilderna. Enligt ett pressmeddelande från förlaget Steidl så är detta en serie där ytterligare nummer kommer att följa när de är färdiga. Jag hoppas på många nummer. Det går inte i det här sammanhanget att tänka bort Daido Moriyamas böcker Record som säkert har varit en inspirationskälla för Petersen. Den bokserien består i dagsläget av 21 böcker.
Publicerad: 2012-09-11 00:09 / Uppdaterad: 2012-09-10 21:15
Inga kommentarer ännu
Kommentera eller pinga (trackback).