I Lina Rydén Reynols debut Läs mina läppar förenas arbetet, existensen och språket.
Diktsamlingen går igenom en rad växlingar i textens mönster över sidorna. Först är det fåradiga sidor med mycket luft. Successivt växer sig texten tätare och en bit efter halvvägs igenom boken kommer sidor helt täckta med text. Texten växlar också över till dubbla spalter, enskilda bokstäver travade i lång rad eller som mönster över sidan, samt uppslag där den ena sidans text speglar den andras.
Det finns en lekfullhet i det här, som ändå aldrig släpper den allvarliga tonen. Ännu mer intressant är att lekfullheten, trots den stora spännvidden, aldrig släpper läsaren i fritt fall. Olika stilar och mönster kastas inte över läsaren huller om buller, utan skjuts stegvis in. Läsaren behöver inte irra hjälplöst omkring, utan texten finns där att hålla sig i.
Redan Nina Ulmajas formgivning av omslaget, med en träffsäker färgkombination av starka rödorangea bokstäver mot en nästan lysande blåturkos botten är synnerligen välarbetad.
Även baksidan skvallrar om hur genomtänkt allt är med den här boken. I stället för gängse baksidestext listas alla möjliga fakta om arbetet med boken, från namn på omslagets typsnitt till vem som har stått för sättning samt arvodet till korrekturläsaren och vad det är för slags kapitälband. Precis som inuti boken är det också här på baksida just arbetet med texten, hur dess existens kommit till, som lyfts fram – samma förening mellan arbetet, existensen och språket.
Är det det här som är meta? Eller är det kanske motsatsen till meta? Det är som att språket i Läs mina läppar vill lyfta upp mig och se allt med perspektiv, samtidigt som det vill dra mig med in i språkets allra minsta beståndsdelar för att blicka ut därifrån. Jag vet inte om jag klarar ut den tanken, men det spelar ingen roll.
Den som vill få sig något lättsmält till buds blir antagligen förvirrad och frustrerad av den här boken. Men den som inte har något emot att kliva ut i en ny stad utan karta och bara se vad som dyker upp, upptäcka vad som händer med språket och med tanken och känslan har mycket att upptäcka i Lina Rydén Reynols debut.
Publicerad: 2019-06-20 00:00 / Uppdaterad: 2019-06-19 22:01
Inga kommentarer ännu
Kommentera