Recension

: Monster i garderoben
Monster i garderoben: En bok om Anthony Perkins och tiden som skapade Norman Bates Johan Hilton
2015
Natur & Kultur
8/10

Den hotfulla dubbelnaturen

Utgiven 2015
ISBN 9789127134300
Sidor 335

Om författaren

johan_hilton_c_martin_stenmark_1_0_
Fotograf: Martin Stenmark
Johan Hilton föddes 1977. Han har bland annat arbetat som kulturjournalist, programledare i radio och förlagschef. Hans första bok No tears for queers. Ett reportage om män, bögar och hatbrott kom 2005, fick flera priser och har satts upp som teater.

Sök efter boken

No tears for queers tillhör den starkaste läsningen i mitt liv. Johan Hiltons tredelade reportage är ett skildrande av homofobiska hatbrott men samtidigt ett effektivt isärplockande av den våldsamma och på samma gång livrädda normativa manligheten. Sällan har ett dokumentärt verk känts så sylvasst och befriande skärskådande. Så när Hilton nu, tio år senare, kommer med en ny bok är det svårt att vara nollställd inför ikastgivandet.

Monster i garderoben verkar initialt vara en betydligt smalare historia. En biografi över skådespelaren Anthony Perkins och en diskussion om dennes mest berömda filmkaraktär, Norman Bates från Alfred Hitchcocks klassiker Psycho? När antalet vända boksidor tilltar är det förstås större än så. Perkins/Bates utgör här en spegelbild för en vandring genom historien och samhällets syn på avvikare från normen.

I likhet med Norman Bates växer Perkins upp med sin mor, Janet. Fadern, skådisen Osgood Perkins, dör tidigt i sonens liv. Anthony är känslig, drömsk och passar inte in i den trånga pojkmallen. Efter andra världskriget växer idéer om hur viktigt det är att hålla sig inom det ”normalas” gränser sig starka. Synen att det kvinnliga står för något förklenande och därigenom farligt slår igenom ordentligt. Under den här tiden utvecklar psykoanalytiker många teorier kring vad en mammas dåliga inflytande över sin son kan leda till. Modern blir oundvikligt till ett destruktivt mammamonster, krävande, alltför närgånget eller avståndstagande.

Om hon gullar för mycket med sin pojke gör det honom svag och får honom att utveckla en osund identifikation med henne. Är hon i stället avvisande, kall och bestraffande avskräcker hon honom från kvinnokönet.

Kort sagt, sonen löper stor risk att bli homosexuell, en pervers avvikare.

Under det paranoida amerikanska femtiotalet rasar också jakten på misstänkta kommunister och parallellt leder rädslan för ickeheterosexuella personer till förföljelse och propaganda. Något som ekar ända in till teaterskolan där Perkins går. I delar av USA klassas homosexualitet in under en samlingslag med namnet ”Brott mot naturen”. Det är en homofobi som fortfarande genljuder genom exempelvis Rysslands nyligen instiftade lag mot ”homosexuell propaganda”.

I slutet av Psycho, då Norman Bates är arresterad, håller en psykolog en lång monolog om hur Bates, efter att på grund av svartsjuka ha dödat sin mamma och hennes älskare, utvecklat en dubbelnatur, psykologiskt inkorporerat mamman i sig själv. Det finns en hel massa analyser av filmen, bland annat kring hur den genom en mängd symbolbilder pekar mot Bates queerhet. Att Anthony Perkins ses som queer i ett konservativt och filmstjärnebesatt Hollywood är det inte att tala om. Efter lanseringen som en ”filmhjälte för den tänkande flickan” följer ett evigt prat om varför han aldrig stadgar sig och skvaller om suspekta samkönade inneboende. För Anthony Perkins blir filmrollen som motellägaren Norman Bates både en väg till berömmelse och något som kommer att följa honom som en överhängande skugga genom hela karriären och livet. Linjen mellan filmkaraktären och privatpersonen suddas återkommande ut.

Johan Hiltons sätt att omväxlande berätta och diskutera Anthony Perkins liv och dyka ner i parallella samhällsreflektioner gör att perspektiven vidgas och vävs samman på ett i princip alltid tankeväckande och intressant vis. Genom att analysera och redogöra för hur historien om de som kallats perversa, avvikarna, hbtq-personerna skildrats och beskrivits både i verkligheten och fiktionen som fascinerande men farliga dubbelnaturer och hur dessa berättelser har upprepats om och om igen tecknas en sammanhängande bild över erornas likhet. En genomarbetad essävolym som är ovanligt komplexitetsrik i sammanfogandet av alla sina trådar.

Björn Schagerström

Publicerad: 2015-11-21 00:00 / Uppdaterad: 2016-01-13 22:59

Kategori: Dagens bok, Recension | Recension: #6360

4 kommentarer

JH måste återkommande skriva om ämnet för att han är så tveksam till sin egen sexualitet.

Rysslands nyligen instiftade lag mot ”homosexuell propaganda”.
Ja. Till barn.

Krister Oregistrerad 2015-11-30 13:26
 

Won’t someone PLEASE think of the children!!!!

Björn Waller Redaktionen 2015-11-30 16:19
 

Vad har du rimligtvis för belägg för att författaren skulle vara ”tveksam till sin egen sexualitet”?? Är du tankeläsare?

Pricken Oregistrerad 2015-12-01 00:58
 

Jag har upplevt det. Heterofobi.

Åkte T-bana och satt mittemot två unga tjejer som hånglade.
Läste min bok och gav dom ingen uppmärksamhet.
Då slutade dom och en sa:
”Blir du kåt nu jävla heterogubbe?”.
Jag svarade inte utan dom gick av och skulle tydligen till Pride…

När jag arbetade i resebranschen så fanns det en hel del HBT-personer.
Dom gav ofta kommentarer som ”du är säkert bög”, ”jag kan omvända dig”
eller ”kom in på toa så skall jag visa dig hur en avsugning går till som bara
en man kan ge”. När jag skulle gifta mig fick jag höra hur äckligt det var och
vilket misslyckad bröllopsnatt det skulle bli utan en man till mig. Ingen ide
att klaga dock för ingen chef brydde sig. Cheferna var HBT i stor grad.

Ville bara berätta det…

F V Oregistrerad 2015-12-12 19:11
 

Kommentera

Du kan använda: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

168 timmar

Annonser

AdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAd

Vill du vara med?