Ett oförglömligt eko i tystnaden

Utgiven 2002
ISBN 9170010277
Sidor 379
Orginaltitel The Book of Illusions

Gästinformation

Maria Svahlin är en litteratur-, film- och konstälskande Närkebo med Vladimir Nabokov, Francois Ozon och Fernand Legér som främsta inspirationskällor. Hon planerar att fortsätta redan påbörjade studier inom konst- eller litteraturvetenskap men hänger sig för tillfället åt att som anställd inom hemvården hjälpa gamla och ofta sjuka människor, vars minnen, tacksamhet och berättarglädje förgyller var arbetsdag och definitivt gör det mödan värt.

Sök efter boken

Okuvlig ilska. Bedövande sorg. Frustrerande vanmakt. Listan över de känslor, som strömmar genom litteraturvetaren David Zimmers kropp kan göras om inte oändlig så åtminstone väldigt lång. Efter att ha förlorat sin hustru och sina två små söner i en tragisk flygolycka sjunker Zimmer ner i ett djupt hål till bredden fyllt med depression. En depression som får näring främst ifrån en ensam mans dåliga samvete och ett alldeles för törstigt öga ständigt riktat mot alkoholens förmåga att tillhandahålla tillfällig bedövning.

Så en kväll framför ständigt rullande bilder, någonstans i gränslandet mellan kemiskt preparerad sömn och ett av morgondagens minnesluckor präglat medvetande, möter Zimmer den man, vilken blir hans framförallt själsliga räddning. Mannen är stumfilmsaktören Hector Mann, sedan sent 1920-tal spårlöst försvunnen och förmodad död, och det är denne mustaschprydde gentleman med en svaghet för både vackra damer och dråpliga situationer som får David Zimmer att skratta för första gången på en väldigt lång tid. En resa tar sin början. En resa, som i jakten på information om Mann sträcker sig över flera kontinenter och rör sig i en riktning som successivt inte bara återför Zimmer till livet utan också resulterar i vetskapen om att Hector Mann fortfarande skulle kunna vara vid liv.

Illusionernas bok är en följsam och välskriven handbok dedikerad konsten att överleva en tragedi. Innanför pärmarna till detta formatsmässigt lilla men författarmässigt nästintill storslagna verk trängs självdestruktiva tankar med ofrånkomlig hoppfullhet, dunkla tillbakablickar med regnbågsfärgade framtidsutsikter. Vi lotsas genom ett universum bestående av höga toppar, sargade stjärnvalv och djupa dalar. Alla dessa insvepta i en av mystik och tvära kast präglad dimma, vilken genomsyrar varje sida så till den milda grad att en berg-och-dalbana har mindre lyckorus att erbjuda än denna litterära åktur.

Plötsliga överraskningar väntar runt hörnet. Oförglömliga händelseförlopp smyger sakta längs med raderna. Sirligt utmejslade meningar befinner sig i ständig kamp med korthuggna fraser utan följeslagare. Ingenting är vad det verkar vara. Och författaren låter David Zimmer, änkling och barnlös far, söka vidare bland historier om skimrande skådespelarprestationer, karriärmässiga bakslag och en ofrånkomlig självuppoffring utan slut.

Illusionernas bok präglas inte bara av författarglädje och en mängd fascinerande levnadsöden utan fungerar också som en kunskapsbank dedikerad framförallt ämnet filmskapande. Ingenting går författaren förbi. Studioverksamhet, snabba klipp och uppmärksammade kärleksaffärer skådespelare emellan tillryggaläggs i samma snabba takt som scenografiska svårigheter, nyskapande tillvägagångssätt och pengatörstande filmbolagsjättar. Stumfilmens okrönta kungligheter tvingas se sig besegrade av sina mer vältaliga kollegor. Oron blir påtaglig. Glädjen har för länge sedan ebbat ut.

Hector Manns livshistoria vävs med hjälp av nedslag i både det glömda och fördolda skickligt in i David Zimmers. Hemligheter avslöjas. Vänskap sätts på prov. Två sargade människor, båda på jakt efter om inte upprättelse så åtminstone ett liv, vilket för all framtid kommer balansera på en skör tråd spänd mellan det som varit, det som är och det som kanske kommer vara, fångar våra hjärtan. Och aldrig kommer den redan etablerade filmkaraktären med mustasch, kvinnotycke och brist på uttalad dialog te sig likadan som han gjorde innan vi med hjälp av författaren David Zimmer lärde känna honom i skepnad av stumfilmsstjärnan Hector Mann.

Maria Svahlin

Publicerad: 2006-09-09 00:00 / Uppdaterad: 2011-01-29 23:03

Kategori: Dagens bok, Gästrecension, Recension | Recension: #2154