Utgiven | 2005 |
---|---|
ISBN | 9171260013 |
Sidor | 396 |
Att sitt och bläddra i denna tjocka lunta med svenska reklambilder från 40-, 50- och 60-talen kan göra en lycklig. Allt är tillrättalagt och jakande leenden möter en på snart sagt varje sida. Vem kan säga nej till ”Spröda Ötker jordnötter, iskalla Coca-Cola och massor med topplåtar i bandspelaren” (1968), ”Europas bästa tänder har italienarna … I Italien äter man mycket bröd, men endast mjukt bröd” (1944) och ”Om Ni önskar en hy, som beundras av varje man – avundas av varje kvinna, börja då med Palmolive-metoden” (1949)? Vi måste ha varit lyckliga.
Varje uppslag är ett fryst tidsdokument. Det var en tid då vi kunde börja läsa distanskurser på Hermods och röka hälsosamma cigarretter. Mamma kunde få en ledig husmorsdag tack vare Ekströms snabbnyponsoppa. Trånande kvinnor och pinuppor var självklara ingredienser i dessa vardagens bilder, liksom gentlemän mitt i karriären och Pelle-i-Saltkråkan-ungar. Allt ingick i våra drömmar om det perfekta och lyckade. Folkhemmet marknadsfördes och den manliga blicken rådde. Retoriken var ofta entydig: mannen höll i plånboken.
Många av reklamerna skulle idag, med största sannolikhet, fällas av ERK – det etiska rådet mot könsdiskriminerande reklam. I vår tid är detta lätt att se. Men då måste man förstås ta hänsyn till att reklam är ”ett nuets hjärtslag”, som copywritern Sören Blanking uttrycker det i sin bok Guldägg & Beska droppar (1996).
Köp! Folkhemmets reklam är i huvudsak en bilderbok. Endast ett förord och korta presentationer för varje årtionde finns skrivet av Jan Cederquist. Bildurvalet står Joel Stolpe Montan för. Upptäckarlustan och analysen av bilderna lämnas nästan helt åt läsaren. Det är ett modigt och helt rätt upplägg. Den här typen av historieskrivning behövs. För bakom kitsch- och nostalgistämpeln, som gamla reklamer ofta har, lär man sig något nytt om vårt 1900-tal. Det gör boken till ett underhållande, lärorikt och smått skrämmande källmaterial. Ännu mer värdefull hade den dock blivit om vi fått veta vilka upphovsmännen till reklamerna var: varken illustratörer, fotografer och reklambyråer nämns. Men den informationen kan förstås vara svår att få fram. Det är inte allomgivet att de är stolta över sina verk.
Men vad var det nu Per Albin Hanssons folkhemsvision erbjöd oss konsumenter? Jag håller mig till Gunnar Ekelöf (ur dikten ”Till ‘Dedikation’” ur samlingen Non Serviam – Lucifers devis: Jag tjänar icke!):
Till den offentliga inskränktheten, legaliserad, toppsvensk, socialbürokratisk, systematiserad, plagierad, monopoliserad, kyrklig, andligt beredskapsmässig etc. – passons!
För att gå udenom, för att med början i ett asocialt söka vägen till
någonting annat, över och bortom självömkan
Först när envar får lov att leva sitt eget liv utan skuld skall alla få
råd att leva varandras
Publicerad: 2005-11-03 00:00 / Uppdaterad: 2011-01-19 14:44
9 kommentarer
Det är tydligen inte allom givet att behärska den korrekta användningen av ålderdomliga uttryck som "inte allom givet". Språkpolisen ser dig, David.
#
"Inte allom givet" är visserligen fornnordiska, men man ska kunna det ändå! Det betyder " Det är inte alla som kan…" Allom är ordet alla i dativ.
#
Recensenten har nog blandat ihop två Ekelöfdikter, "Till Dedikation" och "Anm till Dedikation", den senare mer känd som "Till de folkhemske".
#
Tack Andersson! Allom givet. Du har helt rätt.
#
Varför var Ekelöf så negativ till folkhemmet?
#
Tja, det är förstås inte lätt att veta säkert. Men Carl Olov Sommar har försökt sig på ett svar i sin biografi över Ekelöf: "Han /Ekelöf/ kände en intensiv motvilja mot den ensidigt nyttobetonade syn, som styrde bostadsbyggande och samhällsplanering". och vidare efter att "åtskilliga gånger varit med om att poliser, dörrvakter på restauranger och systembolagets personal kastat misstänksamt granskande blickar på honom. När han gång på gång kritiserade tendenser till intolerans och förmynderi i Sverige, var det bl.a. detta – men också mer principiella aspekter – som han hade i tankarna". Läs vidare i Sommars biografi, s. 281 ff.
#
kul att ni recenserat boken!
Jag skulle också gärna sett att vi fått med namn på de som varit inblandade i annonsernas tillblivelse. Tyvär var det inte möjligt att ta reda vilka byråer som anlitats och vilka som varit delaktiga under arbetet. De hade gått med flera men inte med andra och därför lät vi bli det.
det vore roligt om folk som läser boken själva väljer att använda materialet för egna efterforskningar. Förmodligen skulle flera av personligheterna bakom annonserna förtjäna att lyftas fram i reportage om den här tidens reklamkonst.
#
Carl Olov Sommars Ekelöfbiografi är förvisso lysande. Jag vill dock, i all anspråkslöshet, påpeka att den mest utförliga beskrivningen av Ekelöfs samhällskritik finns i min bok "Poeten och sophelikoptern – Gunnar Ekelöf, folkhemmet och vetenskapen". Också den boken har ju blivit recenserad här.
#
Jajamänsan: http://dagensbok.com/index.asp?id=1222
#
Kommentera eller pinga (trackback).