Utgiven | 2003 |
---|---|
ISBN | 9151841002 |
Sidor | 187 |
Att läsa biografier är ju lite speciellt. Utgångspunkten är ju ofta den att författaren till boken är helt begeistrad i sitt studieobjekt och detta brukar förena författaren och läsaren. I denna biografi är det konstnären Stig Lindberg som kartläggs. Han är kanske mest känd för sitt arbete som konstnärlig ledare för porslinsfabriken i Gustavsberg under dess glansdagar.
Jag är sedan länge helt förälskad i de mönster som denna man har skapat på tallrikar och karotter. Jag njuter mitt morgonkaffe varje morgon ur koppar som han har designat. Därför var den stora behållningen för mig med denna bok att få möjlighet att stifta bekantskap med Stig Lindbergs övriga produktion, som visade sig vara allt från bokillustrationer till utegrillar.
Dock är jag besviken. Texten är tråkig och det jag läser om konstnärens liv känns inte speciellt djuplodande. Texten är faktaspäckad och det jag saknar är helt enkelt berättelsen om den man som skapade så många nya och snygga saker.
Det som ändå gör boken värd att bläddra i är bilderna. Eftersom hela boken är gjord med stor noggrannhet är bildmaterialet stort och omfattande. Likaså finns det goda förklaringar till keramikens skiftande innehåll, glasyrernas många variationer men även prisuppgifter från auktionsfirman Bukowskis, och det är intressant.
Gisela Eronn och jag har kanske inte tillräckligt gemensamt för att vi skall kunna förenas runt denna biografi men jag vill ge en eloge till noggrannheten.
Publicerad: 2005-05-13 00:00 / Uppdaterad: 2011-01-23 13:44
Inga kommentarer ännu
Kommentera eller pinga (trackback).