Utgiven | 2023 |
---|---|
ISBN | 9789180067027 |
Sidor | 364 |
Orginaltitel | Fräulein Gold: Schatten und Licht |
Översättare | Ulrika Junker Miranda |
Först utgiven | 2021 |
Det är mellankrigstid i Berlin och demokratin hänger på en skör tråd. Hyperinflationen lurar runt hörnet och tidningsförsäljaren på torget blir allt mer orolig för den politiska utvecklingen i landet. Bland hans kunder finns barnmorskan Hulda Gold, som är den egentliga huvudpersonen i berättelsen. Hulda är verksam som barnmorska och rör sig genom stora delar av Berlin på sin cykel, hennes patienter finns både i fattigkvarteren och i de rikare områdena.
En av hennes patienter, Lilo, är särskilt orolig under slutfasen på sin graviditet och värre ska det bli när hon får reda på att hennes granne Rita hittats död i kanalen. Självmord säger de, men Lilo är övertygad om att något inte står rätt till med den förklaringen, och efter ett besök från polisen börjar även Hulda tvivla. Hon lovar Lilo att försöka höra sig för vad som kan ha hänt, men blir mer och mer nyfiken på fallet. Tillslut kan hon inte låta bli att starta sin egna utredning om Ritas död, till den stilige kriminalkommissarien Carl Norths stora förskräckelse. Han är rädd att börja nysta i fallet då han misstänker att det kan finnas kopplingar till hans egen bakgrund.
Första delen av boken läser jag entusiastiskt, det är både spännande och en intressant inblick i Berlins vardags- och nattliv. Hulda, Carl och de andra lever i en brytningstid där en ogift kvinna som Hulda både kan ta sig stora friheter, men ändå blir påpassad av sin hyresvärdinna. Hon kan ge sig ut och dansa på egen hand, men måste smyga in eventuella herrbesök i vindsrummet. Men halvvägs in i boken tappar berättelsen farten, Hulda pendlar mellan att vara en smart person och att helt oförstående försätta sig i farliga situationer.
Beskrivningen av relationen mellan Hulda och Carl får aldrig flyt, författaren lyckas inte fånga den ambivalenta känsla jag tror hon försöker skapa, utan allt känns bara stolpigt. Det hela känns mer osannolikt än laddat och läsaren får ingen egentlig förklaring till deras beteende. Det är synd, då det gör berättelsen mer fragmenterad än den behöver vara. För det är verkligen ett ambitiöst försök till en spänningsroman som rymmer mer än bara ond bråd död. I Kvinnan i kanalen får läsaren får ta del av Berlins historia, fasansfulla berättelser från stadens gamla mentalsjukhus, de ökade klasskillnaderna under mellankrigstiden och en mörk undre värld där kvinnors plats alltid är villkorade på ett eller annat sätt.
Publicerad: 2025-01-11 00:00 / Uppdaterad: 2025-01-10 11:05
Inga kommentarer ännu
Kommentera