Krönika

Fotoboken sedd över axeln

Den stod ensam på bibliotekets hylla för aktuella och nyinkomna böcker tills ett par händer tog ned den.

B säger: Den här bilden ser arrangerad ut. Se här, en gul vägg, en grön matta, en ljusblå dörr och en röd plaststol. Och så han med den solbrända ryggen, han som står och tittar på tv:n som hänger på väggen.

A tänker: Den måste vara tagen i gemensamhetsutrymmet på en campingplats.

B säger: Först är det sommar, sen är det vinter. Undrar när våra träd ska bli täckta av snö igen?

A tänker: Det hårda blixtljuset. Bilder med alltför framträdande blixtljus har jag alltid slängt. Blixtljuset är inte snyggt. Men Tunbjörk ser något annat?

B säger: Jag undrar hur länge han har stått och väntat för att ta den här bilden? Nån har stoppat in sitt huvud i den stora Kalles Kaviar-tuben och längst bak ser man en som hoppar bungyjump.

A tänker: Det står 1988 under bilden från Skara Sommarland. Jag var också där 1988. Vi hade med oss kräftor som vi festade på så det måste ha varit i augusti. Och jag var gravid, på väg in i tredje månaden.

B säger: Ett tomt rum. Finns knappt spår av mänskligt liv.

A tänker: Men det är ju inte tomt. Kontorsmöbler och gråa, lugna färger. Undrar hur många människor som jobbar på kontor här i världen?

B säger: Haha, vad skönt. Här står en snubbe utanför affären och dricker mjölk direkt ur förpackningen.

A tänker: Nu ser inte mjölkförpackningarna ut så där längre. Och Domus har bytt namn.

B säger: Det är kul att se gamla bilder. Bilarna man känner igen.

A tänker: Klädstilen. Det är roligt!

B säger: Han ser rätt härjad ut. Tror jag har sett honom nånstans. Men säker kan man ju inte vara.

A tänker: Det är som om alla människor är värda ett respektfullt närmande.

Fotografen Lars Tunbjörk har lämnat efter sig en halv miljon bilder. Bland årets nomineringar till Augustpris i kategorin Årets bästa fackbok finns boken Retrospektiv. Urvalet av bilder har gjorts av Maud Nycander, som var gift med fotografen. I bokens avslutande del finns en biografisk text skriven av Göran Odenbratt och Kathy Ryan, bildchef på New York Times Magazine, har skrivit om ett givande samarbete med fotografen.

Lena Nöjd

Publicerad: 2018-11-26 17:00 / Uppdaterad: 2018-11-26 14:32

Kategori: Krönika

Inga kommentarer ännu

Kommentera

Du kan använda: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

168 timmar

Annonser

AdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAd

Vill du vara med?