Recension

: I morgon du
I morgon du Lars Weiss
2003
Norstedts
6/10

En svensk seriemördare

Utgiven 2003
ISBN 911301143
Sidor 351

Om författaren

Fotograf: Joakim Strömholm

Lars Weiss är född 1946 och debuterade 1982 med thrillern ”Notisen”. Han har ett gediget förflutet som journalist och har också varit verksam som gästprofessor vid Göteborgs universitet.

Sök efter boken

Man ska inte döma hunden efter håren och inte heller en bok efter dess titel. I morgon du har dock en titel som får en att tänka till. För vem som helst kan faktiskt bli utbränd, hemlös eller på andra sätt hamna där man inte hade tänkt sig. Kanske kan till och med vem som helst bli seriemördare?

I morgon du utspelar sig i Stockholmsmiljö utan någon tydlig huvudperson. En präst, en kvinnlig kommissarie från gärningsmannaprofilgruppen, en utbränd psykiater och en ung graffitikonstnär spelar relativt likvärdigt stora roller då Stockholms uteliggare försvinner en efter en och misstanken om att en seriemördare härjar börjar ta form.

Prästen Karlberg är den som först anar oråd men inte riktigt får gehör för sina misstankar i en dåsig semesterstad. Den unge graffitikonstnären Santino rör sig i kraft av sin sysselsättning på uteliggarnas revir och hans behov av enskildhet och hans nyfikenhet gör att han ser saker som ingen annan ser.

Kommissarien Helena Colliander och den utbrände psykiatern Stellan Sager har tidigare haft en utomäktenskaplig relation som inte fick någon fortsättning. I fallet med uteliggarna korsas deras vägar igen och de tvingas samarbeta i strävan efter att nå samma mål – fånga seriemördaren som självpåtaget rensar bland de hemlösa. Med tanke på deras förflutna blir samarbetet inte helt komplikationsfritt och Sager har motstridiga känslor inför att kliva ur sin skyddade kokong och återigen konfronteras med ondskan.

Karaktärerna är väl tecknade och deras inbördes relationer intressanta. Sager är en av yrket och kanske livet sargad figur och hans ambivalens inför sin yrkesroll känns äkta. Colliander slits mellan karriär och familjeliv och har ständigt dåligt samvete vilket kanske är en något förenklad men inte desto mindre sann verklighet för yrkeskvinnan av idag. Den unge graffitimästaren Santana känns som en frisk fläkt bland trötta vuxna och han får stå för både utanförskap och närvaro. Prästen Karlberg är en av dem som gör en skillnad i samhället genom att agera. Uteliggarna – offren – förblir däremot tämligen anonyma och det gör att helhetsintrycket haltar en aning.

Den som väntar sig genomgående dramatik och spänning får vänta förgäves. Personerna tar så pass mycket plats att tempot får stå tillbaka. Det spretar när uppmärksamheten delas mellan individerna.

Med tanke på huvudpersonernas expertis inom psykologi och gärningsmannaprofilering saknar man dessutom en djupare analys av mördaren och hans handlingar. Visst får man en profil av gärningsmannen, men man skulle kanske önska ett mer ingående svar på frågan varför. Även om det inte är en alldeles lättbesvarad fråga.

I morgon du håller alltså inte riktigt ihop i alla fogar. Men den är läsvärd tack vare sina karaktärer och väl utförd research. Trovärdigheten är det inget fel på. Och det är förvisso ett gott tecken att man vill veta mer, både om seriemördaren och dess jägare. Då baksidestexten annonserar en "tänkt serie med polisens gärningsmannaprofilgrupp i centrum" finns tydligen tanken om en fortsättning. Och då kanske polisens gärningsmannaprofilgrupp får stå lite mer i centrum.

Helena Ehnbom

Publicerad: 2003-09-03 00:00 / Uppdaterad: 2011-03-30 13:49

Kategori: Dagens bok, Recension | Recension: #873

Inga kommentarer ännu

Kommentera eller pinga (trackback).

Du kan använda: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

168 timmar

Annonser

AdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAd

Vill du vara med?