Utgiven | 2001 |
---|---|
ISBN | 9127080617 |
Bilden är självklar för mig. Instinktivt fotar jag de scener i mitt liv som jag vill bevara. Dock blir inte resultatet alltid det jag tänkt mig. Att behärska fototekniken är att vara både en hantverkare och en konstnär. I Camera får jag följa flera mycket kunniga fotografer. De har alla ett mål med sina bilder.
Johanna Hall har fått ärva sin farbrors lägenhet. De har alltid stått varandra mycket nära och det har tagit Johanna många år att kunna börja rota bland Jakobs saker. Bland alla märkliga ting som tillhört honom så finns det några fotografier som Jakob tagit i sin ungdom. Aldrig hade Jakob talat om tiden han bodde i London i början av 1900-talet, och Johanna bestämmer sig för att söka efter vad som egentligen hände.
Ett foto visar en mansgestalt och del av ett rum. Det är taget för hundra år sedan men det är tydligt. Johanna måste dock med fotot som utgångs punkt finna huset där rummet en gång kan ha funnits för att nå vidare i sitt sökande.
Många frågor kommer upp till ytan genom Johannas efterforskning. London visar upp sina många sidor både i nutid och för hundra år sedan. Det är inte så mycket som förändrats. Klassmotsättningar, rasism och utsatthet finns nu som då. Jakob har inte bara lärt sig fotografera i London 1905 utan även snubblat över smutsiga hemligheter på mörka bakgårdar.
Boken är skriven på flera plan. Det finns flera olika personer som alla berättar i jagform. Det är både förvillande och belysande eftersom det tar en stund innan det klargörs vem det är som för talan, men det medför även att olika vinklar presenteras av händelserna och därmed ges det en klarare bild av förloppet.
Camera har drag av deckare just för att det handlar om att försöka se tillbaka i tiden och rekonstruera händelseförlopp som för länge sedan stelnat. Dock finns det ingen bitande spänning och framför allt ingen hetsjakt på någon bov. Istället finns ett träget sökande efter svar. Svar på frågor som är viktiga för att få rätsida på Johannas eget liv.
Jag har fallit för den här boken. Bilder har alltid fascinerat mig och att föra en diskussion om bildens betydelse är mycket intressant. Eva-Marie Liffner har fångat bildens möjligheter och begränsningar. Språket flyter lätt och är vilsamt att läsa. Karaktärerna har personlighet och skildringen av både London och Göteborg känns äkta. Jag läser gärna Camera igen och jag skall ha som mål att bli en bättre fotograf.
Publicerad: 2001-06-25 00:00 / Uppdaterad: 2011-01-23 16:16
Inga kommentarer ännu
Kommentera eller pinga (trackback).