Krönika

SVT måste våga mer

Det ska fan göra litteraturprogram i teve. Verkar det som. Efter att Gunilla Kindstrand packat ned sina böcker och lämnat "Röda Rummet" till förmån för en flåsförnuftig John Chrispinsson, har inget bokprogram i STV fungerat. Okej, "Kobra" gör i sina bästa stunder bra ifrån sig, men ingen har ens kommit i närheten av Kindstrands engagemang och kärlek till ämnet. Den gick rakt genom rutan, och ibland är jag böjd att tro detta räcker så mycket längre än allt annat.

Nittiotalet var annars ett gyllene årtionde för kulturen i SVT. Då hade vi både "Läslustan", "Röda Rummet" och "Centrum". Programmen representerade idéer av vitt skilda slag, men de fungerade. Allra bäst i klassen var kanske "Centrum", som förvisso sneglade mot det bredare kulturfältet, men visste att balansera på på den slaka linan. Direktsänt (om jag inte missminner mig) från ett av Sveriges nav, dvs Kulturhuset i Stockholm med fontänen på Sergels Torg i fonden, erbjöd det en närhet och miljö som befrämjade många klassiska möten och debatter. Det var här som Stig Larsson "läste sin sista dikt" (och han fick tillsammans med Horace Engdahl Åsa Moberg att börja gråta i "Röda rummet"). Det var här som Göran Greider och Peter Löfgren debatterade NATO:s bombningar av Serbien 1999 så det slog gnistor. Och det var Kindstrandklass på programledarna Eva Beckman och Gunnar Bolin.

Antar att det gnälldes en del om centraliseringen både före och efter "Centrums" fall, inte minst från lokala producenter och chefer, och denna fond bestående av Sergels torg stack i ögonen. Poängen var att man vågade sticka ut. Man vågade vara Centrum av kulturen. Man vågade göra ett tvärkulturellt program som varken satte tittaren på piedestal eller i skamvrån. Man vågade vara aktuell och direkt. Det handlade, och SVT:s chefer; handlar om, att utnyttja mediet och det gör man inte endast i Sundsvall, även om Gunnar Arvidsson i "Läslustan" var en naturbegåvning som kunde ta kreti och pleti med naturlighet. Det gör man överallt men oftast i närheten av författare och debattörer. Onekligen.

Nu ser det värre ut. Mycket av felen med program som "Sverige!", "Pocket" och "Bokbussen" är att de bara gör vad alla andra gör; dvs. ställer upp intervjuoffer framför vad extriöra miljöer som står till buds. Ställer frågor om varför huvudpersonen gör si och så. Senast var det en till synes stelfrusen Chrispinsson som på en godsterminal i Luleå övade knäböj framför SSAB:s fabrik och samtidigt intervjuade Liza Marklund. Hennes bok "Den röda vargen" utspelar sig i denna miljö. Varför inte utforska den litet närmre, varför inte visa det när man nu släpat dit kameror och utrustning? Varför inte… ja, varför inte avsätta en halvtimme till förmån för Marklunds skrivarhem med utflykter till hennes bokmiljöer? Man brukar säga att sådant gör sig i teve. Nej, vad vi får är en femminutersintervju som vi lika gärna kunde läsa oss till i en tidning eller på SVT:s sajt. Vad är det egentligen tittaren vill se och veta?

Och vad är det för fel på levande intervjuer? Lär av norska "Bokbadet". Gör ett temaprogram om vilka skrivmaskiner som dagens svenska författare använder! Pröva en författarvariant av "Parkinson"! Eller gör det oväntade: även kulturprogram måste våga gå sin egen väg.

Anders Edwartz

Publicerad: 2005-02-24 00:49 / Uppdaterad: 2005-02-24 00:49

Kategori: Krönika

11 kommentarer

Ja, ett Bokbadet/Författar-Parkinson vore på sin plats!

Anna M Oregistrerad 2005-02-24 10:57
 

Alla läser, överallt, t-banan,bussen,väntrummet. Men räknenisarna i TV.s korridorer gör det inte.
Är det klokt att i detta land inte finns ett enda kulturprogram värt namnet.
Hur skulle det vara med en liten ockupation av kulturredaktionen om det finns någon sådan.
Kulturnyheterna kl 19.00 finns förstås,5-10 min.
Vi tackar för det……

Harriette Oregistrerad 2005-02-25 11:26
 

Hej Anders!

Så vad tyckte du om Babel?

Anna M Oregistrerad 2005-03-09 11:33
 

Tja, någon aha-upplevelse var det väl inte, direkt. Jsg tyckte inslaget om flodvågen och Lissabon var bra, men i det kändes litet krystat i studion. Det brände aldrig till. Hade jag gjort programmet skulle man inlett direkt med en debatt om kritikerrollen (som pågått i tidingnarna ett tag). Det hade kännts aktuellt.

Det sägs att det är så jävla svårt att göra teve OM böcker eftersom det bara är ORD. Men det man gör är teve om det skrivna ordet. Varför inte göra det om läsandet, om synen på böcker, om fenomenen etc. Det skulle bli bra litteraturteve!

Och kritiken, var är kritiken?

Anders Edwartz Medlem 2005-03-09 20:07
 

Intervjun med Monika Fagerholm kändes lite trög och utslätad. Det borde väl inte vara så omöjligt att genomföra en intervju som är både underhållande och ingående?
Jag gillar litteraturinslagen i Kobra, även om de förstås är alldeles för korta.

Anna M Oregistrerad 2005-03-10 11:21
 

SVT ska inte ta ställning, det har deras kulturchef redan bestämt. Så kritiken får du nog endast se i bisatser tyvärr.

Andreas H Oregistrerad 2005-03-14 03:24
 

Kort analys av Babel:

Slappna av!

Om nu Daniel Sjölin vill leka Per Sinding-Larsen, varför inte göra programmet mer likt Studio Pop? En panel (3 pers + gäst), korta dokumentärfilmer om olika författare (t.ex. gräva lite i Strindbergs & co absinth-vanor), diskussioner, listor, osv.

Att börja första programmet med poesi och katastrofer, ja, det är ganska ångestframkallande. Folk blir ju rädda och zappar vidare.

Måste alla program om litteratur vara så tunga och avgrundsdjupa? Kan man inte bara slappna av lite och göra nåt mer underhållande?

Mikael Lehikoinen Medlem 2005-03-14 14:30
 

Nej, Mikael, gud bevare oss från Per Sinding-Larsen och hans plastgäster och plastämnen…
Får hålla med övriga att Babel inte direkt var någon revolution, men erkänn att de ändå löst det skapligt blidmässigt? Även om inte heller jag är främmande från någon form av Bokbadet: lita på ordet nån jävla gång, SVT!
Underligt i sammanhanget att Kobra, det enda erkänt fungerande kulturprogrammet i SVT kortats ner till 30 min. Dumt. Milt sagt.

momo Oregistrerad 2005-03-15 01:27
 

Bästa kulturprogrammet på teve just nu är 100 höjdare på Femman…

Anders Edwartz Medlem 2005-03-22 12:32
 

Jag håller helt med Anders Edwartz. "Centrum" var verkligen ett väldigt intressant och samtidigt underhållande program. "Babel" har börjat lite trevande än så länge, men det stora problemet är ju det förbannade "snuttifierandet" i tv. SVT är lite för fega, tycker jag. All sändningstid har ju skurits ner till en halvtimme, känns det som. Cheferna på svt verkar helt enkelt tro att tittaren orkar följa ett litteraturprogram som varar i en timma. Det är fegt och på sikt hotar det undergräva tittarens förtroende för public service. Samma sak med de korta "Kulturnyheterna" som aldrig blir någonting, eftersom själva formatet förhindrar det. Ingen fördjupning whatsoever.

P.S Glöm inte heller att Bruno K Öijer faktiskt intervjuades i "Centrum" vid ett tillfälle.

Magnus Johnsson Oregistrerad 2005-03-23 11:53
 

harry potter bøkene er best!! har aldri lest bedre bøker i hele mitt liv. det er ikke rart at de ligger øverst i topp lista. harry potter er bare best ingen protest den som er i mot er en liten gulerot!!!!!!!!!!!!

linda Oregistrerad 2005-04-10 18:54
 

Kommentera eller pinga (trackback).

Du kan använda: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

168 timmar

Annonser

AdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAd

Vill du vara med?