Etikett

Gabriella Håkansson

2009-04-19

Oscar Waos korta förunderliga liv Junot Díaz
Recension
2009-04-19 00:00
Nina Saric
2

Det är en utmaning att reda ut hur många priser Junot Díaz har fått för sin debutroman Oscar Waos korta förunderliga liv. Det Bästa har gett honom ett pris, han har fått stipendier från alla håll och kanter, bland annat från Harvard, Oscar Waos korta förunderliga liv kammade hem förstaplatsen på The Times lista över […][...]

2005-07-15

Den förbannade turen Robert Kangas
Recension
2005-07-15 00:00
David Enemar
2

I Sverige har vi blivit bortskämda med författare som skickligt låter sitt språk spegla innehåll och karaktärer i sina böcker; språket har blivit en allt viktigare del i gestaltningen. Bland många andra kan man räkna upp Jonas Hassen Khemiri, Nikanor Teratologen, Lotta Lotass, Marjaneh Bakhtiari, Gabriella Håkansson som exempel. Inom dramatiken Lars Norén, Stig Larsson […][...]

2005-07-07

Onsdagslegender
Recension
2005-07-07 00:00
Johan Wirdelöv
0

Ordet ”fantastisk” fungerar i folkmun som förstärkande och berömmande, men har en andra bemärkelse som etikett för berättelser med ett mått av overklighet. Man talar om ”den fantastiska litteraturen”, och ofta ingår främst science fiction, fantasy och skräck. Det är under denna rubrik som Bokförlaget Onsdag publicerar elva svenska författare i en antologi, och med […][...]

2004-02-28

Operation B Gabriella Håkansson
Recension
2004-02-28 00:00
Anders Edwartz
0

På frågan varför författare skriver kan de svara olika. "Jag skriver för katten", svarade Werner Aspenström en gång i tiden. "Den som skriver drömmer om att finna något, man kan kalla det en alldeles vit sten", är Tarjei Vesaas ord. Debutanter säger ibland att de skrev just den här boken eftersom den inte fanns. "Jag […][...]

2002-06-21

Fallet Sandemann Gabriella Håkansson
Recension
2002-06-21 00:00
Rikard Liljenskog
0

En kvinnlig agent under pseudonymen Anabel Shank på jakt efter en mystisk exekutör under pseudonymen Sandemann genom södra Europa och vidare genom Afrika. Så skulle man kunna sammanfatta Gabriella Håkanssons nya roman Fallet Sandemann. Men denna ramhandling, som skulle genreplacera romanen inom deckarna, är inte ett självändamål i romanen. Istället utnyttjar Håkansson de friheter som […][...]

168 timmar

Annonser

AdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAd

Vill du vara med?