Recension

: Vernon Subutex 1
Vernon Subutex 1 Virginie Despentes
2018
Norstedts
7/10

Fartfylld irrfärd i ett nutida Paris

Utgiven 2018
ISBN 9789113084732
Sidor 363
Orginaltitel Vernon Subutex 1
Översättare Kristoffer Leandoer
Först utgiven 2015

Om författaren

Virginie Despentes (f. 1969) har arbetat som frilansjournalist innan hon år 1994 debuterade som författare med romanen Baise-moi 1994. I sitt författarskap har hon behandlat ämnen som porrindustrin, våld och feminism. Medlem i juryn för Frankrikes mest prestigefulla pris Goncourt-priset.

Sök efter boken

Bohemisk romantiker som ska flanera i Paris, tänker jag när jag börjar läsa Vernon Subutex. Han är den där killen som var bra på att memorera artisternas namn, skivor och producenter. Spelningar, konserter, festivaler och så småningom en egen skivhandel. Hans sociala talang utvecklas när kunderna hänger vid disken och han är en perfekt lyssnare till krossade hjärtan eller utläggningar över musikens utveckling. Men när streamingtjänsterna marscherar in i kundernas konsumtionsmönster går butiken i konkurs.

Bokens huvudperson vräks från sin lägenhet. Flanerandet börjar och vänkretsen prövas. De vita lögnerna tar plats, för det är inte särskilt manligt att berätta om den tomma plånboken, eller att man blivit vräkt. Vernon avskyr att någon visar honom medkänsla – det tycks bringa hans maskulinitet i obalans. Således flyr han hellre än tar emot hjälp av barndomskompisens mamma.

Berättaren svävar över sitt Paris och byter perspektiv. I samma ögonblick Vernon får nattlogi hos en kompis får vi se honom genom den andra personens ögon.

Var och en färgar av sig på berättelsen med sin egen nyans. Många nutida problem exponeras. Manuella yrken som ersätts alltmer av digitala tjänster. Inföddheten som är avgörande för att nå framgång. Det fullständigt öppna föraktet mot araber och afrikaner. Rik och utbildad eller fattig och lågutbildad spelar ingen roll. Tankemonstret att vissa är mer värda än andra omskrivs inte, salongen och förorten har släppt in hela resonemanget. Lika ofta föraktas kvinnor med skillnaden att männens hånfulla attityd tar plats i de inre monologerna.

De olika perspektiven krockar. Många gånger är det oöverträffat, som när den före detta porrstjärnans berättelse följs av berättelsen om unga Aїcha som blivit troende muslim för två år sedan.

Vin, rom, kokain plus andra berusningsmedel är viktiga för såväl uteliggaren som för aktietradern med sin ”jag-förtjänar-det-här-mentalitet”. Faktum är att hela samhällskroppen är beroende av drogerna – jämför gärna med Roberto Savianos undersökande journalistik.

Antihjälten Vernon Subutex som känner till så många musiker och sångare är navet i denna flerstämmiga roman. Ingen intresserar sig för att göra världen till det bättre. Det nya normala är att underkasta sig nuets kortsiktighet.

Den som föredrar det romantiska flanerandet i Paris kanske tvekar inför en urban odyssé doppad i civilisationskritik. Men det är fascinerande att följa de olika personerna och se hur deras olikheter och likheter flätas in i varandra. Despentes bemästrar skrivkonsten och jag kommer alltid att undra hur det kommer att gå för personerna hon berättat om.

Lena Nöjd

Publicerad: 2018-12-03 00:00 / Uppdaterad: 2018-12-02 09:07

Kategori: Dagens bok, Recension | Recension: #7565

Inga kommentarer ännu

Kommentera

Du kan använda: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

168 timmar

Annonser

AdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAdAd

Vill du vara med?