7/10

Häxkraft och mod

Utgiven 2018
ISBN 9789188613103
Sidor 38
Illustratör Hanna Böhm

Sara Berg och Karin Frimodig bor båda i Stockholm och har gjort flera barnböcker ihop. ”Vi tycker om att skriva tillsammans eftersom det är mer kreativt. När en skriver så växlar en mellan att tvivla och att tycka att det är den bästa historien någonsin. När vi är två kan vi turas om att ha de där rollerna.”

I skolan pratar de om vad barnen vill bli när de blir stora. Någon vill köra taxi och en annan vill bli pilot. Noomi vill bli häxa, hon tycker att det verkar magiskt. Men när hon berättar det börjar hela klassen skratta. Dock står Noomi på sig. Klassen får i läxa att intervjua en vuxen om sitt jobb och Noomi vet precis. Hon skyndar hem till sin pappas dator och börjar söka efter häxor på nätet. Där finns bilder på häxhattar, kvastar och katter. Där finns också hemliga tecken. Noomi tecknar av ett av dem, men var ska hon hitta sin häxa?

sida4

Men världen är mindre än vad vi tror ibland och av en slump ser Noomi det hemliga häxtecknet på ytterdörren hos en av grannarna i sitt hus. Där måste hon knacka på. Här börjar en magisk resa där Noomi får lära sig om trolleri och häxkonst.

Noomi är en stark unge i sju, åttaårsåldern gissar jag. Boken riktar sig till sex- till nioåringar och ingår i Olika förlags silverdelfinen, vilket är en serie med lättlästa böcker som passar barn som börjat läsa. Här finns det tre steg och Hokus pokus: Häxa i läxa ingår i silverdelfinen 1, vilket innebär korta meningar och lite text per sida. Jag tycker att boken även funkar fint att läsa för yngre barn. Berättelsen är jordnära men har ett spännande stråk som barn kan följa med på även om de ännu inte börjat skolan.

Noomi bor ensam med sin pappa, som har en liten roll i boken. Det innebär inte att han är frånvarande utan han finns där i bakgrunden. Här handlar det istället om Noomis läxa där hon utforskar en häxas konster. Olika förlag är oerhört skickliga på att hitta historier som denna. Att Noomi och hennes pappa är en egen liten familj är inte huvudsaken, det är istället normaliserat och något att känna igen sig i. Att Noomi, hennes pappa och några andra karaktärer är lite knubbiga känns befriande och äkta. Illustrationerna är fulla av rörelse och jobbar med blickar och miner samt en hel del roliga detaljer att prata om. Samtidigt andas bilderna en trygghet och ett lugn med sin jordiga färgskala.

sida-1

Hokus pokus: Häxa i läxa är en bok om mod. Den handlar om att våga stå för det en brinner för och att strunta i om folk omkring en skrattar åt det. Att följa sina drömmar och att fortsätta vara nyfiken. Ett riktigt viktigt budskap. Och det är så himla bra att få läsa om folk som går sin egen, sunda väg. Det spelar ingen roll om en är fem eller femtiofem. Jag hejar på Noomi.

På fredagen är det dags att berätta om läxan.
Det känns lite pirrigt.
-Jag ska visa en sak, säger Noomi.